Svar: Lang biltur med en baby - vil det være forsvarligt?

1. august 2011

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære mor til to

Når jeres dreng er 5 måneder gammel, så er han ved at være ret stærk i ryggen. Ikke stærk nok til at kunne sidde selv, men han vil have styrke nok til at kunne stå rankt på dine lår, når du holder ham og vil også kunne trække sig op i armene, når du holder ham i hænderne. Han vil derfor også kunne tåle at sidde længere tid i sin autostol, end han kan på nuværende tidspunkt, hvor han er 2 måneder gammel :)

Men, han kan naturligvis ikke tåle at sidde i mange timer og 18 timers transport er rigtig lang tid. Det kan godt lade sig gøre, men det er vigtigt at I planlægger gode lange pauser undervejs, hvor han får mulighed for at trille og bruge sig selv motorisk og at I netop i pauserne prioriterer at hjælpe ham med at bruge sig selv motorisk.

Det er også vigtigt at autostolen kan lægges ned/tippes, så han ikke sidder lodret, men kan slappe lidt af i kroppen undervejs.

Og så er det vigtigt at du en gang imellem lige lægger hånden ind under hans numse og løfter ham lidt op, ændrer lidt på hans stilling, når han sidder i ...

Annonce

... autostolen. Når vi andre sidder på et sæde i så mange timer, så vil vi naturligt skifte stilling og det vil han ikke kunne - derfor vil det være ekstra vigtigt at du hjælper ham lidt med at flytte på sig, når han sidder.

Det kan blive en lang tur, varmt, trættende og han kan være svær at underholde i en autostol så længe. Du skriver at du er i tvivl om transportmiddel ... Måske skulle I undersøge muligheden for at flyve dertil eller i nærheden og så lege en bil på stedet, hvis I gerne vil kunne køre rundt, når I er fremme :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det kan godt lade sig gøre at køre på ferie med en baby, men man skal indstille sig på at have en rigtig lang transporttid. Det er fint at køre, når han sover og få lagt nogle km. bag sig, men når han vågner, er det vigtigt at pauserne er lange og at han har mulighed for at få brugt sig selv motorisk. Og når I kommer frem, er det vigtigt at han får masser af mulighed for at ligge og at I ikke der, sætter ham i en stol, bæresele eller andet, fordi I gerne vil ud at se en masse :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.