Svar: Lang biltur med en baby - vil det være forsvarligt?
1. august 2011
Alder:
2 mdr.
Kære mor til to
Når jeres dreng er 5 måneder gammel, så er han ved at være ret stærk i ryggen. Ikke stærk nok til at kunne sidde selv, men han vil have styrke nok til at kunne stå rankt på dine lår, når du holder ham og vil også kunne trække sig op i armene, når du holder ham i hænderne. Han vil derfor også kunne tåle at sidde længere tid i sin autostol, end han kan på nuværende tidspunkt, hvor han er 2 måneder gammel :)
Men, han kan naturligvis ikke tåle at sidde i mange timer og 18 timers transport er rigtig lang tid. Det kan godt lade sig gøre, men det er vigtigt at I planlægger gode lange pauser undervejs, hvor han får mulighed for at trille og bruge sig selv motorisk og at I netop i pauserne prioriterer at hjælpe ham med at bruge sig selv motorisk.
Det er også vigtigt at autostolen kan lægges ned/tippes, så han ikke sidder lodret, men kan slappe lidt af i kroppen undervejs.
Og så er det vigtigt at du en gang imellem lige lægger hånden ind under hans numse og løfter ham lidt op, ændrer lidt på hans stilling, når han sidder i autostolen. Når vi andre sidder på et sæde i så mange timer, så vil vi naturligt skifte stilling og det vil han ikke kunne - derfor vil det være ekstra vigtigt at du hjælper ham lidt med at flytte på sig, når han sidder.
Det kan blive en lang tur, varmt, trættende og han kan være svær at underholde i en autostol så længe. Du skriver at du er i tvivl om transportmiddel ... Måske skulle I undersøge muligheden for at flyve dertil eller i nærheden og så lege en bil på stedet, hvis I gerne vil kunne køre rundt, når I er fremme :)
Det kan godt lade sig gøre at køre på ferie med en baby, men man skal indstille sig på at have en rigtig lang transporttid. Det er fint at køre, når han sover og få lagt nogle km. bag sig, men når han vågner, er det vigtigt at pauserne er lange og at han har mulighed for at få brugt sig selv motorisk. Og når I kommer frem, er det vigtigt at han får masser af mulighed for at ligge og at I ikke der, sætter ham i en stol, bæresele eller andet, fordi I gerne vil ud at se en masse :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske